Carola Rieger

Carola Rieger urodziła się w Berlinie gdzie ukończyła szkołę podstawową i gimnazjum. W latach 1976-1978 uczyła się w szkole w Akzidenzsetzerin w Unii Druckerei w Berlinie. W latach 1978-1984 studiowała w Akademii Visual Arts Lipsku, specjalizację Graphic Design, oraz Konstrukcję książki i typografii u Prof. Hildegard Korger, Prof. Walter Schiller, Prof. Gert Wunderlich. Od 1984 roku pracuje jako niezależny grafik, typograf i artysta wizualny we własnym biurze projektowym. Od 1994 roku kierownik Warsztatów Kreatywności, w latach 1995-2000 wykładowca Pisma / Typografia / DTP / Prepress w prywatnej szkole projektowania graficznego. Od 1995 roku także kurator wystaw i menedżer, od
1997 pracuje w biurze projektowym z nazwą "Phoenix Design". Od 1999 członek BBK (Związek Artystów Plastyków Niemiec). W latach 1999-2002 Wykładowca / projekt / DTP / typografii Layout w edukacji szkolenia dorosłych. Od 2002 wykładowca Design / Media Design Zakład Mediów Informatyki na Uniwersytet Ostfalia w Dolnej Saksonii. Mieszka i pracuje w Bergfeld / Powiat Güstrow, oraz w Berlinie i Wolfenbüttel. post(at)phoenix-rieger(dot)de; www.phoenix-rieger.de

 

Seria SVZ „Spojrzenie w studio”: Carola Rieger z Bergfeld jest grafikiem, typografem i wykładowcą - źródło: https://www.svz.de/8145186 © 2021

Wiersze uderzają w artystkę jak błyskawica
Na stronie internetowej Künstlerbund Mecklenburg und Vorpommern, projektantka grafiki Carola Rieger opisała swoje główne obszary pracy w następujący sposób: "Projektowanie graficzne, typografia, projektowanie mediów, grafika biblijna, koncepcja, produkcja medialna i zarządzanie sztuką". W rzeczywistości mieszkająca w Bergfeld artystka klasyfikuje obecnie swoje prace w trzech kategoriach: „Sztuka wolna”, którą operuje bez klienta, a więc bez wynagrodzenia. „Sztuka niewolna”, w której realizuje intencje i wymagania klienta. Ponadto od ponad dziesięciu lat uczy projektowania mediów na Uniwersytecie Ostfalia w Wolfenbüttel.

Zafascynowana poetą Ericha Fried
 
Nie trzeba wiele wyobraźni, by założyć, że „wolna sztuka” to sprawa serca Caroli Rieger. Zaraz po ukończeniu studiów w Hochschule für Grafik und Buchkunst w Lipsku poznała w połowie lat 80. poetę Ericha Frieda (1921-1988). Odkrycie jego wierszy uderzyło ją jak błyskawica. „Jego zwięzły i zwięzły dobór słów natychmiast pobudził mnie do artystycznej interpretacji jego wierszy i zaproponowania interpretacji wizualnej” – mówi. Jego teksty przeniosła na wielkoformatowe flagi, które szybko przyciągnęły uwagę zwiedzających na wystawach. Prace Caroli Rieger można było zobaczyć m.in. w tym roku na Rugii w ramach wystawy sztuki „Ins Blaue” oraz w wystawach „Sztuka i środowisko” oraz „Z ogniem, szkłem i ziemią, metalem, papierem i kamieniem” w Miejskiej Galerii Wollhalle w Güstrow. Prace berlińskiej artystki pokazywane były także na X Wystawie Sztuki NRD w Dreźnie oraz na Międzynarodowej Wystawie Książki Artystycznej w Lipsku.
Artysta i bizneswoman
 
„Wraz z wprowadzeniem projektowania cyfrowego, projektowanie książek nadal spada. Nie projektowałam książki praktycznie od 15 lat ”- mówi. W tym celu otworzyła wiele nowych dziedzin jako artystka i bizneswoman. Opracowuje corporate design dla firm, instytucji czy stowarzyszeń i często musi wykonać wiele przekonywania. „Niektórzy klienci wyobrażają sobie krzykliwe logo i myślą, że jakoś poradzą sobie z resztą. Ale bez oryginalności, asocjacyjnej treści i jakości graficznej znak, logotyp czy marka nie mogą spełniać swojej funkcji ”, jest ich przekonanie.
Wraz ze swoją firmą Phoenix Design und Visuelle Kommunikation, Carola Rieger była zaangażowana w opracowanie szablonu liternictwa i oznakowania dla zabytków architektury, sztuki i ziemi w Meklemburgii-Pomorzu Przednim – pionierskie dzieło w Niemczech. Właśnie wdrożyła te wytyczne w życie na dawnym dworze Streu niedaleko Schaprode na wyspie Rugia, miejscu oporu przeciwko dyktaturze Hitlera. „Osiedle zostało gruntownie wyremontowane i dostałam zadanie zaprojektowania tablic pamiątkowych” – mówi Carola Rieger, która chciałaby zobaczyć więcej takich zleceń.
Nie jest zszokowana tym, że jej opis stanowiska pracy – nauczyła się używać liter ołowianych à la Gutenberg podczas szkolenia na stanowisko zecera – przechodzi radykalną zmianę w wyniku cyfryzacji. Wręcz przeciwnie, postrzega nowe media jako szansę na różnorodność i łatwość pracy. „Dzięki komputerowi praca jest wykonywana w ułamku czasu, który spędzaliśmy ręcznie. I tak będzie dokładniej i dokładniej ”- mówi Carola Rieger. W Bergfeld swoje pomysły, szkice i pierwsze pomysły zazwyczaj umieszcza na papierze w tradycyjny sposób. „Ale komputer wchodzi w grę już na etapie wdrożenia” — mówi. Artystka na swoich kursach stara się także przekazać studentom swój entuzjazm dla nowych możliwości pracy projektowej.
- Źródło: https://www.svz.de/8145186 © 2021

Carola Rieger in ihrem Atelier in Bergfeld. Die Designerin betreibt hier ihre Firma Phoenix Design und Visuelle Kommunikation. Fotos: Christian Menzel – Quelle: https://www.svz.de/8145186 ©2021
  • ORGANIZATOR:

  • PATRONAT:

  •  

  • PARTNERZY:

  •