ZBIGNIEW DUDEK & AGATA ZBOROMIRSKA

Słowo wstępne prof. Zbigniew Dudek

Kolekcja prezentowana w galerii BWA „U Jaksy” w Miechowie, stanowi wybór prac z większego. i od kilku lat prowadzonego, projektu pod nazwą „Formy geometryczne w korelacji z formami solarystycznymi w rzeźbie kameralnej”.

Podstawowym założeniem projektu jest uzyskanie współistnienia najbardziej geometrycznych kształtów form przestrzennych opartych na figurach obrotowych. Formy „solarystyczne”, to formy, których nazwa została zaczerpnięta z obrazów Władysława Strzemińskiego, charakteryzują się swobodnym, biologicznego kształtu rysunkiem sylwetowym.

Małe formy rzeźbiarskie prezentowane na wystawie, których elementy zostały wykonane z marmuru carraryjskiego, w swym oglądzie sylwetowym zarówno w linii zewnętrznej jak i sylwecie ażuru, wypełniając założenia projektu w sposób naturalny przywołują realizacje Hansa Arpa. Stanowi to dodatkową wartość wizualną i sytuuje doświadczenie jeszcze dobitniej na polu penetracji w obszarze abstrakcji geometrycznej ubiegłego wieku.



W prezentowanej kolekcji znajdują się prace, w których geometryczne formy uzyskane techniką toczonego drewna dębu brazylijskiego, zostały skontrastowane z elementami stalowymi. Grube stalowe płyty cięte z ręki, plazmą w celu uzyskania płaszczyzn o zamierzonych, swobodnych kształtach. Rzeźbiarski gest podkreślają rozwibrowane krawędzie stali. Powyginane w sposób intuicyjny niczym filce z rzeźb Roberta Morrisa wchodzą w relację formalną z przynależnymi im geometrycznymi elementami.

Trzecim działaniem wypełniającym założenia projektu jest dekonstrukcja czyli rozbicie formy geometrycznej. Uzyskana forma zostaje rozczłonkowana poprzez pocięcie jej według dowolnych linii podziału w celu otwarcia nowych wewnętrznych profili. Następnie uzyskane fragmenty zostają połączone w nową dekonstruktywistyczną formę. Taki zabieg formalny, ujawnia inne spojrzenie na korelację formy geometrycznej ze swobodnie wyprowadzonymi liniami profili. Rzeźby o formacie kameralnym uzyskują postać charakterystyczną, pomiędzy sztuką konceptualną a minimal artem.

Prezentowaną kolekcję dopełniają prace Agaty Zboromirskiej. Pięć wielkoformatowych reliefów. Artystka w poszukiwaniu nowego wyrazu sztuki posłużyła się dekonstrukcją drewnianych przedmiotów znalezionych. Poprzez fragmentaryzację ich poszczególnych części składowych i ponownym ich połączeniu w zamierzonym układzie kompozycyjnym, uzyskała nową niepowtarzalną wartość artystyczną.
Każdy z reliefów dopełniony został prostokreślnymi formami szkła organicznego.



Artystka w ten sposób, zakreśliła olbrzymi krąg po sztuce współczesnej przywołując reminiscencje od reliefów Vladimira Tatlina do współczesnych działań Mela Kendricka.

Prezentowana wystawa w Galerii „U Jaksy”, mimo niewielkiej ilości eksponatów, stanowi zdecydowaną prezentację współczesnej sztuki abstrakcyjnej zarówno w kontekście historycznym, a przede wszystkim w odniesieniu do panujących obecnie tendencji międzynarodowego świata sztuki. Ciągle eksperymentujący artyści starszego i najmłodszego pokolenia z Łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych nieustannie starają się na nowo definiować założenia ideowe twórcy Akademii
Wł. Strzemińskiego i Katarzyny Kobro.

 

 

  • ORGANIZATOR:

  • PATRONAT:

  •  

  • PARTNERZY:

  •